31 hozzászólás

  1. bowi76
    2014-03-15 @ 19:56

    Minden tiszteletem azoknak akik akkoriban védték a hazánkat!
    Szégyen ami ebben az országban zajlik!
    Nagyon sajnálom ,hogy ez megtörténhet !
    Minden tiszteletem a Honvédség,és a Határőrség állományának aki akkor ott volt!

  2. bowi76
    2014-03-15 @ 19:51

    Nagyon érdekel mi történt akkoriban de nincsenek infók.
    Pécsi gyerek vagyok közel volt hozzánk a dolog,halottam már rengeteg sztorit de kiváncsi lennék az igazságra!
    Határvadásznak vonultam 96-ban ,de semmit nem tudok.
    Titokzatos az egész titoktartást írattak alá mindenkivel?
    Zorka bombázása ??

  3. tibike
    2014-03-04 @ 19:26

    18 éves ” taknyosként” vittek minkett a határa, az senkit nem érdekelt, hogy összesen 3.db. löszert löttem ki gyakorlaton, mikor vége volt akkor löttünk annyit,hogy a csö majdnem elolvadt, én akkor Borsodiként véttem a határt, a mostani úrak aparlamentböl akkor hol voltak, mert én tudom, de sok senkiházi biztos nem.

  4. Maharáni
    2014-03-04 @ 17:40

    Remélem a titkosítások feloldása után a civilek is összetettebb képet kapnak mi folyt itt az ő tudtuk, és informálásuk nélkül. Pont azokat az embereket járatták le, és lehetetlenítették el, akik lehetővé tették, hogy egyáltalán zavartalan békés életet élhessenek. Van egy barátom, aki a háború után mint idegenvezető dolgozott, és a szerbeknél szembe találkozott a saját arcképével egy plakáton, mint körözött mesterlövész … Gondolhatjátok, hogy mit érzett. Azok akik egy egész nemzedék rendvédelmét járatták le, fel sem tudják fogni, hogy mennyit ártottak ezzel. Mára már nincs becsülete sem a katonának, sem a rendőrnek … A rendvédelem mint olyan az átlag állampolgárok számra egy pénzbehajtó, zsoldos idegenlégióvá züllött. Ezt nagyon, de nagyon hosszú idegig fog tartani a helyére rakni.

  5. Vamos
    2013-04-10 @ 18:37

    Igazán jó a cikk! Bemutatja néhány részletét a valóságnak. Ott, és akkor ennél több zajlott! Pl. a volt MN 9027, akkor még szombathelyi fz., ami ekkoriban lett pécsivé, szerepét és részvételét senki nem taglalta. Pedig volna mit! Igaz, volt kollégáim, társaim? Én ekkor már máshol szolgáltam, de pontosan ennek az ügynek az érdekében. Felejthetetlen élmények, felejthetetlen FELELŐSSÉG volt! Őszinte elismerésem mindenkinek, aki ebben részt vállalt!

  6. Balkáni Polgárháború
    2013-04-10 @ 10:52

    Tiszteletem mindenkinek . Akit esetleg érdekelnek az akkori Jugoszlán polgárháború hadtörténeti eseményei érdekességeit itt:
    http://www.wolfline.eoldal.hu/
    http://www.wolfline2.eoldal.hu/

    várunk benneteket.

  7. Lopakodo
    2013-04-10 @ 04:22

    A pontosság kedvéért: A cikk a lefejezéseket a szerbek kegyetlenkedéseként írja le. Nem kétlem, hogy a szerbek valóban tettek hasonlókat (háború volt), de a képeken a fejekkel, illusztrációként koszovói albán UCK (KLA) harcosok szerepelnek, ők pedig Magyarország biztonságát nem fenyegették.

  8. Erdődi József
    2013-04-09 @ 17:15

    El kell felejteni.

  9. Szilárd
    2013-04-08 @ 17:01

    Csak a barcsi eseményekhez szeretném azt hozzáfűzni, hogy akkor ott laktam kollégiumban és figyeltük az erkélyről a horvát oldalon cikázó fényeket és hallgattuk a lövéseket. Többen közülünk úgy látta, hogy a repülőgépet eltalálták és ezután szállt be Magyarország légterébe. A város felett fordult vissza Jugoszlávia felé és a város határában oldotta ki a kazettás bombákat, amik nem voltak élesítve(ezt másnap erősítették meg). Szerintem a pilóta megfelelően hajtotta végre a feladatát, mert próbálta a legkisebb pusztítást végezni másik országban és miután visszakászálódott le is zuhant. Mellékesen amelyik bombák a házakra estek azok “csak”
    beszakították a tetőszerkezetet nem okozva robbanást. Tudomásom szerint házak nem dőltek össze detonáció miatt. Elnézést kérek a szakértőktől nem akartam őket megcáfolni, csak Én ezt így láttam akkor szemtanúként.

  10. Demény János
    2013-04-08 @ 03:50

    Minden elismerésem!
    Hiteles írás és tényszerű is. 93-94-ben sorkatonakét, 97 től szerződéses( sokan kedvesen zsoldosnak hívtak, hívnak)katonaként dolgozom. Sokszor voltunk minősített helyzetben. A kedvencem határbejárás Bajánsenye mellett. A szerb fickó befűzött rakasszal ült a toronyban, és hívogatott zajos csőre töltés után magához. 30 sorkatona 1 őrmester (neki volt csak 2 tár pisztoly lőszere Pa-63!)

  11. MTi
    2013-04-07 @ 19:19

    Nem tudom honnan veszed, hogy a horvátok 1991-ben bombázták Szabadkát?! Ez nettó hülyeség!
    Szabadka környékét csak az 1999-es NATO-bombázás során érte néhány találat.

  12. Konyha Nándor
    2013-04-07 @ 09:58

    Nem csak a felsorolt alegységek voltak jelen. Voltak olyan alakulatok is, melyek teljes titoktartás mellett jelentek meg a harctéren. Siklós és környékén települtek és figyelték a határ túloldalán történő rádióforgalmazást, csapatmozgásokat.
    Ezen információk nélkül a Magyar hadvezetés nem sok mindent tudott volna tenni egy esetleges támadás ellen. Így jó előre tudtunk minden tervezett csapatmozgásról, támadás előkészítéséről.

    • Kovács István
      2013-04-13 @ 15:18

      Így igaz.Én Szegednél voltam kitelepülve,egy RIM-es kocsival,amit akkor láttam először,mert előtte 3 évig Budapesten volt javításon.Még szerencse,hogy Szombathelyen hasonló technikával dolgoztam.Másképp csak tapogatóztam volna,mint fekete macska a sötétben.Őrszolgálatból váltottak le és vittek ki a határra,úgy hogy semmit nem tudtam.Azt sem hova visznek,mikor megyek haza.Még a családomtól sem tudtam elköszönni. Nem baj! Megkaptuk érte a köszönetet!”Kádárhuszár” és ingyenélő lettem.

  13. Takács László
    2013-03-08 @ 05:40

    A leírtak többé kevésbé igazak és tényszerűek. A hozzászólások között azért van egy-két dolog, amivel nem tudok egyetérteni. Én 1992 Augusztustól 1993 Májusáig voltam akciós határőr a Jugoszláv határszakaszon. Hogy féltünk e? Volt amikor igen. Gyakoriak voltak az átlövések. Hallani lehetett a lövedékek süvítését. Jugoszláv felségjelű vadászgépek rendszeresen Magyar légtérben fordultak, néha innen támadtak. Botló drótos és taposó aknákat telepítettek Magyar területre. Ha határsértőt fogtunk, nem lehetett tudni, hogy nem e késel meg minket. De nem ezek voltak a legrosszabbak. A legrosszabb az volt, hogy pontosan tudtuk hogy a Jugoszláv vezetés minden célja Magyarországot belerángatni a saját háborújukba. A Tatai BMP-sek járműveit átfestették, hogy határőrségi járműveknek tűnjenek. Magyarországon a honvédség részéről minden gyakorlatot és csapatmozgást leállítottak. Mi határőrök, úgy éreztük, hogy igenis magunkra hagytak minket. A lakosság tájékoztatásáról csak annyit, hogy az események 10%-át sem tudták, talán jobb is volt ez így.

  14. Benő DÓZSA
    2012-09-15 @ 14:18

    Déli határszakaszon élek. Éjszaka bevilágított Szabadka bombázása.
    A cikkben leirtak nagyrésze igaz. Igaz, hogy a vezetés nem tudta mit kellene tenni. Igaz, hogy egri, szolnoki katonák fagyoskodtak a fél méteres hóban. Igaz, hogy Zorka bombázása után a határ menti erdők elszáradtak, a savas stb eső miatt. Igaz, hogy a fegyverzet nem ért semmit. 1970-es években gyártott rakétákkal kellett volna védekezni, de csak a terveket gyártották, mint gyakorlaton.
    Viszont hiba volt, hogy a lakosságot nem tájékoztatták, majdnem pánik tört ki mikor a legények Halason keresztül alaposan kifestve vonultak vissza a laktanyában.
    Ami viszont tény, a hadsereg fel sem volt készülve egy esetleges védelemre. Egyszerüen féltek.

  15. Csaba71
    2012-09-15 @ 08:18

    Sziasztok. Abban az időben Lentiben szolgáltam 91 februártól-92 februárig. Első lépcsős lövészdandár voltunk. nekem mint műszaki gépszerelőnek az volt a dolgom a többi 20-30 katonával hogy a harci járműveket készítsük fel egy esetleges bevetésre. 2 héten keresztül reggeltől hajnalig. közben azt hallgattuk hogyan kerül a Rédicsi átkelőhely egyik kézből a másikba és vissza. Később leszerelésem után átnyergeltem a határőrség kötelékébe mint hivatásos. Ott is bele kóstolhattam a háború ízébe mikor golyóálló mellényben kellett kint állnunk egy Szegedhez közeli határátkelőhelyen, a két országot elválasztó vonalon. A túl oldalon sötétség hogy a NATO bombázói ne lássák hova kell dobálni a bombákat. ja és persze az ezzel együtt járó légó szirénák hangja a környező településekből amik a bombázók érkezését és távozását jelezték. Ma még mindig aktívként szolgálok a végrehajtásban ugyanott ahol Határ őriztem csak most rendőrként.

  16. Károly Fadgyas
    2012-09-14 @ 06:47

    No kiegészítésként. A Bolyai főiskolán folyt a tartalékosok gyorsított kiképzése, a légvédelem számára. Fő vonulat ugye a reptereink és az atom erőmű védelme. Ezek a fiúk , fiatal emberek sátorban vészelték át a telet a lokátorok mellett.Minden tiszteletet, megérdemelnek így utólag is, Ők zömmel egyetemet végzett “civilek”, voltak.Érdekes volt, hogy hirtelen igen korszerű 3D lokátorok kerültek elő a raktárok mélyéről, az addigi P-12, és P-15 mellé.
    Mert mint tudjuk a háborút majd minden esetben a tartalékosok nyerik meg , mert a ht állomány csak az első csapást fogja fel és erősen megtizedelődik.

    • Hibácskó Ferenc
      2013-10-29 @ 16:25

      Karcsi, hirtelen kiderült, hogy Tápiószecsőn ott van 8 darab vadonatúj SZT-68-as. Nos ezekre alapozva (plusz 1 darab P-18 és 1 darab PRV-16) Létrehoztak 8 darab ideiglenes századot a teljes magyar – jugoszláv határ mentén. Kint a prérin, sátortáborban. Nagyon fasza volt!

  17. Andrási Attila
    2012-09-13 @ 18:01

    Engem is kijelöltek annak idején a harckocsi szakaszommal a határra, de hála istennek már nem került sor a menetelre, mert vége lett a háborúnak. A megkönnyebbülés azért tört rám, mert a harckocsikon felszerelt műszaki eszközök nem működtek, megfelelő alkatrészek hiánya miatt, pedig pont ezért kellett volna menni az én szakaszomnak,mert az egyik tank aknataposó, a másik akna kifordító, a harmadik pedig buldózerral volt felszerelve. Persze ennek ellenére zokszó nélkül elküldtek volna bennünket. Sose felejtem el, amikor be kellett ülni az eligazító terembe (ún. lejős tanterem Debrecenben), ahol elmondták, hogy ez nem gyakorlat lesz, hát nem kívánom senkinek azt az érzést, főként a fent leírt aggodalmaim miatt.

  18. Babusa Mihály
    2012-04-07 @ 16:53

    Tele van téves információval az írás.Én 91 augusztusától 92 augusztusáig szolgáltam akkor a magyar honvédségnél.Sokkal-sokkal erősebb volt, mint manapság.Felszerelés bőven volt a raktárakban, a szovjet csapatok a saját laktanyákat pakolták ki.Az akkori magyar kormány örök szégyene, hogy nem fogtak össze a horvátokkal és nem védték meg a délvidéki magyarokat.Tessék felmenni a youtube-ra és megnézni a “magyarok a délszláv háborúban” c dokumentum összeállítást.Tudják ezért nincs a mindenkori magyar kormánynak nemzetközi elismertsége, mert tudják, hogy gyáva. És ezért van renoméjuk a horvátoknak.A csetnikek összeroppantak volna egy együttes magyar-horvát támadástól, a vajdasági kényszersorozott magyarok tömegével dezertáltak volna a szerb hadseregből és rendeződött volna végre etnikai elven a déli határunk is.A csetnikek gyáva férgek voltak a csatákban, nézzék meg az idézett dokumentumfilmet. Na ezt az alkalmat szalasztotta el az ország. Tudják mivel voltak elfoglalva a magyar politikusok? Az új magyarországi társadalmi rend felállításával, a privatizációval-lopással, vagyongyűjtéssel és gazdasági pozíciók szerzésével. Hű de ciki lett volna nekik egy magyar mentő déli hadjárat. Na ez az igazság, tipikus magyar kormányzati gyáva hozzáállás volt a délvidéki magyarok pusztulásának hátterében.

    • szolgalat1
      2012-04-10 @ 09:44

      Tisztelt Bajtársam!

      A cikkhez írt hozzászólásának első összefoglaló mondata, majd “valamiféle” igazolására íródott második mondata fémjelzi a saját írásának a lényegét.

      A továbbiakban jó lenne, ha “tele van téves információkkal” summázott megállapítást olyan ember erősítené meg majd 2016. január 01. után, aki:
      – alegységparancsnoki, egységparancsnoki beosztásban részt vett a leírt feladatokban, illetve magasabb egység járőrparancsnoka volt a cikkben leírt feladatok tervezése, végrehajtása és ellenőrzése során,
      – személyesen részt vett a feladatok végrehajtásában, ott tapasztalatokat gyűjtött, háta mögött több évnyi ht. honvédségi szolgálattal.
      A 2016. január 01. dátumról többet nem érdemes írni, aki ott volt 1991-ben, az tudja, miről van szó, aki meg nem tudja, ő azt ír(hat) amit óhajt és tetszik…
      Üdv.:szolgalat1

    • Csonka István
      2012-09-12 @ 17:35

      Aki ilyen rövid ideig volt katona,annak még rálátása sem volt a dolgokra!Abban igaza van,hogy nagyobb volt a honvédség,de a hadrafoghatóság szinte a nullával volt egyenlő.A kiküldött alegységek technikáját több alakulattól kellett összeszedni,mert egy dandár alig tudott egy zászlóalj erőt kiállítani!Sajnos.Ekkor már megkezdték a hadsereg szétverését,ami napjainkra sikerült is.Ez a délszlávi akció,végződhetett volna tragikusabban is!A mai katonapolitikusoknak és tábornokoknak lehetne méltó tanulság az akkori honvédség állapota!

    • Benő DÓZSA
      2012-09-15 @ 14:11

      minden szavad igaz

  19. simonur
    2012-02-10 @ 11:24

    Ez a dolgozat tul jó ahhoz hogy csupán mi magunk olvasgassuk és füstölögjünk. Nagyon meglepne, ha olyan ujaságok mint a Népszabadság, Népszava, vagy HVG, Élet és irodalom stb. ne akarná közölni. Annak idején volt sejtésünk, hogy mi lehet lent, / ekkor vették le tőlünk az AMD-65-ösöket, fü alatt, /de ilyen megdöbbentő tényekkel, sokkoló fotókkal eddig nem találkoztam.Vélelmezem hogy a magyar népesség 90%-a hasonló cipőben jár. Velük is meg kellene osztani a fent megfogalmazottakat

  20. Kovács László
    2012-02-09 @ 20:04

    Remek leírás csak kissé hiányos.
    Mivel elég sok magyar határvadász szolgált akkori időkben a déli határt védve és ezen katonák a mai napig köztünk vannak talán nem a politikát kéne előtérbe szorítani hanem néhány szót róluk is megejteni .
    A móvár komáromi stb századok katonái akik mindennapi emberként védték hazájukat más kultúrában ök hösök és a nép tisztelettel ovezet tagjai nálunk voóiszont senki nem tud róluk semmit.

    Kovács László “acktion force rifleman ” 7 vonal 🙁

  21. kolozsi jános andrás
    2011-11-16 @ 12:30

    Maximálisan egyetértek az irásában leírtakkal én mint tanár 1990 elött tanár úr voltam ,90-től gyanus alak lettem aki biztos ártani akar különböző módon tanítványainak…Visszatérve az eredeti témához ,isteni csoda hogy ilyen “hadsereg” mellett még van Magyarország hiszen egy bekövetkező politikai zürzavar(úgy külső mint belső)végzetes hatással lehet országunkra.Gondolom több út van a hadsereg talpraállítására(munkanélküli fiatalok bevonása toborzással..) amit igen hamar el kell kezdeni, valamint ezt a folyamatot a médiában igen nagy erővel kéne reklámozni.Vegyünk példát azUSA-ról ahol a katonaság témakörét körüljáró filmek központi témája:hazaszertet a csillagos sávos zászló,hősiesség,önfeláldozás…

  22. Farkas László
    2011-11-03 @ 20:43

    Végre írásos formában is olvasható az amiről szóban elég sokszor beszélünk-beszéltünk.Remélem a jelenlegi döntéshozók is olvassák ezen sorokat és elgondolkoznak jelen tetteik majdani következményének hatásain.Akkor és ott mindent igértek csak védje valaki őket , mára ezt már elfeledték.
    Elgondolkodtató , hogy minket akiket még kiképeztek és védtük őket mára jogfosztottként a munka világába akarnak visszaterelni de ismételten hátrányos megkülönböztetéssel nem teljes jogú állampolgárként kizárólag fegyver nélküli munkát végezhetnénk.Érdekes , hogy tőlünk félnek akiket az elmúlt években szándékosan leépítettek akaratunk ellenére?
    Miránk , “magasan kvalifikált , jól képzett” emberekre csak mint csökkent munkaképességű és megbízhatatlan munkaerőként tekintenek .Szomorú és gyalázatos dolgot művelnek velünk és rajtunk keresztül a családjainkkal az egységes teherviselés jelszó mögé bújva.

  23. boros richárd
    2011-11-03 @ 11:39

    ez egy nagyon jó leirás volt gratulálok!

  24. Vályi Lajos
    2011-11-03 @ 11:11

    Akik ma a Parlamentben ülnek, azoknak a a szó hogy hazaszeretet, ugyanúgy mint a munkás szó, káromkodással egyenértékü, már ha ismerik ezeket a szavakat.

Vélemény, hozzászólás?